کشش در اقتصاد خرد چیست؟

مطابق اعلام مرکز مطالعات خلیج فارس در سال 2019 بیشترین گردشگران خارجی ترکیه به آنتالیا جذب و در آن سال 16 میلیون گردشگر وارد این شهر شده است؛ این رقم در سال 2021 میلادی و با توجه به شیوع کرونا 9 میلیون و 200 هزار نفر بوده و باعث ایجاد درآمدی بالغ بر 7 میلیارد دلار برای این کشور شده است در حالی که هم اکنون و به واسطه تحریمها، کل درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت چیزی در حدود 3 تا 4 میلیارد دلار به صورت سالانه است و این بدان معناست که فقط یک استان ترکیه، دو برابر درآمد نفتی ایران از محل گردشگی کسب درآمد کرده است!

به­طوری­­که می­توان اظهار داشت در این دوره درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت به ­شدت افزایش یافته و باعث رشد سطح قیمت­ها، نرخ­های دستمزد و واردات در کشورهای صادرکننده نفت خام گردید. ترکیه در سال 2018 با رشد 6 درصدی، پذیرای 46 میلیون گردشگر خارجی و کسب درآمد 25 میلیارد دلاری حاصل از گردشگری بینالمللی بود! این کارشناس توسعه گردشگری ضمن اشاره به این موضوع که در دنیای مدرن امروز، اصل تجربه و به تعبیر بهتر اقتصاد تجربی یکی از اصول اساسی محسوب میشود که تحولات زیادی را به همراه داشته است، تصریح کرد: ترکیه با اتکا به این اصل اساسی و درنظر داشتن الزامات توانسته است موجب ایجاد تحول در خدمات قابل ارائه خود در زمینه گردشگری شود و خدمات متنوع و جذابی را به گردشگران خارجی ارائه کند.

بازار «رقابت کامل» (Perfect Competition) نوعی از بازار است که در آن تعداد زیادی شرکت، کالایی یکسان یا به عبارتی، «همگن» (Homogenous) را تولید میکنند. به همین صورت، سیاستی عمومی با هدف کاهش عرضه محصولات کشاورزی ممکن است درآمد کشاورزان را افزایش دهد اما هزینه این عمل را مصرفکنندگان، پرداخت خواهند کرد. میرشاهزاده ادامه داد: برای مثال هرگاه گردشگر به رستورانهای فعال در سطح شهرهای این کشور مراجعه کند، با منویی بسیار متنوع و جذاب از انواع غذاهای گوناگون محلی و خارجی روبهرو میشود که این تجربه هیجانی و لذتبخش ضمن ایجاد حس رضایتمندی در وی از بعد روانشناختی موجب ترغیب و افزایش انگیزه گردشگر برای انجام سفر دوباره به این کشور با هدف به دست آوردن تجربه میل غذاهای دیگر میشود.

بنابراين، نتايج اين تحقيق مشخص خواهد کرد؛ که درآمدهاي نفتي که براي تحصيل آنها تلاشي نشده است، تا چه اندازه مي تواند سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف را افزايش دهد و در راه توسعه ي کشور به کار آيد. در مکانهایی مشخص به صورت یک پارچه میکند و از این طریق، موجبات جذب مسافر را در ایام غیر پیک فراهم میسازند.

به هر حال، نتايج حاصل شده، مشخص مي کنند که درآمدهاي نفتي، تاثير قابل توجهي بر سرمايه گذاري در دو بخش صنعت و خدمات- که نزديک به 70 درصد توليد ملي کشور را تشکيل مي دهد- داشته است.

این فعال حوزه گردشگری توضیح داد: در حقیقت باید بگوییم تورگردانان کشور ما از زیرساختهای به وجود آمده در این زمینه استفاده بهینه و مطلوب نکردهاند و نتوانستهاند همچنان ایران را علیرغم وجود انواع غذاهای محلی گوناگون و متنوع به عنوان یک مقصد خاص و اصلی در زمینه گردشگری غذا به جهانیان معرفی کنند.

ما هنوز در کشورهای منطقه نیرو داریم تا به عملیات ضد تروریسم ادامه دهند. سخنگوی وزارت برق عراق در ادامه خاطرنشان کرد که تحریم های آمریکا باعث شده است که این کشور نتواند بدهی های گازی را به ایران پرداخت کند. با توجه به آمار بالا، کاملا واضح است که فاصله ایران و ترکیه از نظر میزان بهرهبرداری از صنعت گردشگری در اقتصاد کلان ملی و رشد و توسعه این صنعت بسیار زیاد است؛ بر همین اساس قصد داریم به چرایی این مسئله و مکانیسمهایی که باعث موفقیت صنعت گردشگری ترکیه در مقایسه با ایران شده، بپردازیم.

با توجه به هر قیمت معینی از گندم، بهتر است که از نوع جدید گندم برای تولید و فروش بیشتر، استفاده شود. 2. میزان شکست نور به زاویه تابشی وابسته است. اقتصاد ترکیه طی 10 سال اخیر به درآمدهای حاصل از بازار گردشگری وابسته بوده و بهطور میانگین حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه به بازار گردشگری تعلق دارد البته براساس آمار سازمان جهانی گردشگری سهم بازار گردشگری در اقتصاد ترکیه در سال 2019 به 17 درصد نیز رسیده است.

با هدف توسعه گردشگری غذا صورت گرفته است، اظهار کرد: هرچند انجام چنین اقدامات قطع به یقین در خور ستایش و تقدیر است اما باید گفت نکته حائز اهمیت که معمولاً از نظرها مغفول میماند این است که باید بگوییم علیرغم اجرای این اقدامات متأسفانه ما نتوانستهایم نتایج حاصل از آن را به مراکز گردشگری تعمیم داده و آن را اجرایی کنیم. اما بازار گردشگری ایران که در سال 2018 به رشد قابل توجهی در کسب درآمد حاصل از این بازار دست یافته بود در 9 ماه نخست سال 2019 نیز باتوجه به نوسانات دلار با رشد 40 درصدی در ورود گردشگران خارجی همراه بود؛ در سال 2018 اگرچه ایران با پذیرش 8 میلیون گردشگر خارجی در رتبه 89 مقاصد توریستی جهان قرار گرفت اما کسب درآمد 12 میلیارد دلاری با رشد 38 درصدی منجر به قرار گرفتن در رتبه 35 جهان شد.

بنا به صحبتهای وی، یکی دیگر از عوامل موفقیت ترکیه در جذب گردشگران خارجی را باید در جدایی عملی فعالیتهای اقتصادی و مناسبات گردشگری این کشور از مناقشات و مسائل ظاهری سیاسی جستجو کرد؛ به عنوان مثال کشور روسیه هر چند در ظاهر دارای روابط مناسب سیاسی با ترکیه نیست اما در عمل و به نوعی پشت پرده این دو کشور روابط بسیار خوبی به ویژه در مسائل و مناسبات گردشگری دارند!

این کارشناس توسعه گردشگری افزود: ترکیه با بهرهگیری از انواع غذاهای دریایی خود که روسیه به دلیل شرایط جغرافیایی خود از آن محروم بوده است و به اتکا به بازار پوشاک باکیفیت و ارزان خود، جاذبههای لازم برای جذب گردشگران روس را به خوبی فراهم کرده است؛ درحالی که کشور ما علاوه بر بهرهمندی از روابط سیاسی مناسب با روسیه از ظرفیتهای بالقوه مشابه بیشتری نسبت به ترکیه برای جذب گردشگران این کشور برخوردار است اما متأسفانه در این زمینه به هیچ عنوان توفیقی نداشته و موفق عمل نکرده است.