بتواند در شرایط کنونی راهگشا باشد

روابط با ایران نیز برای تاجیکستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که تنها به منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن مربوط نمی شود. البته به دنبال خارج شدن عربستان از گوی پرتاب شده از سوی دونالد ترامپ تروریست به خارج از میدان عملیاتی در معادلات سیاسی منطقهای به ویژه در برابر ایران و همچنین تمایل جو بایدن به حل اختلافات میان ایالات متحده با ایران و بازگشت به اصول برجام، مسئولان سعودی بیش از پیش تمایل خود را برای بازنگری روابط شان با ایران نشان دادهاند.

ایجاد رابطه نزدیک بین ایران و عربستان میتواند برای ترکیه که سومین رقیب قوی در منطقه غرب آسیا است، سرفصلهای جدیدی را در مناسبات آتیاش با ایران، عربستان سعودی و در نتیجه سایر کشورهای متحد عربستان ایجاد نماید که آغاز حل اختلاف میان مصر و ترکیه را از این منظر باید ارزیابی کرد.

قرارداد راهبردی ۴۰۰ میلیارد دلاری بین چین و ایران نیز میتواند بر پارامترهای ترسیم و پیشبینی شده برای اقتصاد سیاسی منطقهای و حتی فرامنطقهای اثرگذار باشد؛ مسائلی که ترکیه نمیتواند از آنها غافل بماند. اگر عادیسازی روابط ایران و عربستان با موفقیت پیش برود، احتمالاً آنکارا در روزهای آینده هیئتی را برای رفع اختلاف با عربستان سعودی و حتی فراموش کردن مسئلۀ جمال خاشقجی به ریاض اعزام خواهد داشت؛ چرا که سیاست دوجانبه در روابط خارجی ایجابی است و اختلافات اقتضایی!

هنوز ریاض و آنکارا در مورد جمال خاشقجی هم به نتیجهای نرسیدهاند. همانطور که میدانیم عربستان سعودی همچنان به تحریم محصولات ترکیه ادامه داده و اقدامات لازم برای تعطیل کردن هشت مدرسه متعلق به ترکیه را در دستور کار دارد.

در همین راستا، تمایل روسیه برای تقویت روابط خود با عربستان سعودی و همچنین شکلگیری و شروع مذاکرات بین ایران و عربستان و کنار گذاشتن همۀ اختلافات جاری از سوی دو کشور و اظهارات اخیر «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در مورد ایجاد یک رابطه برجسته با ایران نیز از دیگر موارد ترغیب ترکیه به عادیسازی روابط خود با مصر است.

وی همچنین با اشاره به طرحهای دولت برای آبرسانی به مناطق کم آب کشور خاطرنشان کرد: طبق برنامهریزی انجام شده امید است تا اواخر سال جاری آب آشامیدنی مناسب به این روستا انتقال یابد. روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد شنبه هفته جاری در گزارشی نوشت که پنتاگون در بخشنامهای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامهای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروههای مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.

زیرا یونان تحت فشار اتحادیه اروپا، بدون کنار گذاشتن خواستههای حداکثری در گفتوگو با آنکارا تشویق و ترغیب میشود. زیرا ایران بارها در طول سالهای گذشته به صراحت اعلام آمادگی برای حل اختلافات با عربستان سعودی داشته ولی ریاض با اطمینان از ادامه اقتدار ترامپ حاضر به عادیسازی روابط با ایران نبود. در طول سالیان متمادی و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چالشهایی بین آمریکا و ایران وجود داشته است اما این چالشها بعد از پیروزی انقلاب تشدید شده است.

وی با ارسال درود و تبریک به روح امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بخاطر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش های مردم ایران در راستای دفاع از ملت فلسطین به صحبت های خود پایان داد. نتیجه اینکه ایجاد بستر لازم برای کاهش تنش میان آنکارا – قاهره را باید در مثلث راهبردی خلیجفارس – دریای سرخ – مدیترانه جست.

روابط نزدیک بین آنکارا و قاهره در ظاهر به مرزبندی دریایی در مدیترانه شرقی و اوضاع در لیبی مربوط میشود، اما سرآغاز آستین بالا زدن برای مسابقهای سخت میان ترکیه با طرفهای رقیب همچون ایران، عربستان سعودی و حتی امارات است.

مهمترین عامل قطع روابط بین ترکیه و امارات نیز برکناری «محمد مرسی»، رئیسجمهور منتخب مصر در نتیجۀ کودتای نظامی در ماه ژوئیه ۲۰۱۳ بود. روشن است که ریاض در حل تنشهای خود با ایران حداقل برای جلوگیری از حملات حوثیهای یمنی سعی دارد مشکل بزرگ امنیتی را با شرافت و حیثیت سیاسی حل کند. سیاست تیم جدید مذاکره کننده و سیاست های کلی نظام این نیست که مذاکرات فرسایشی را دنبال کنیم و یا مذاکره برای مذاکره باشد، در طی هشت سال گذشته، مذاکرا فرسایشی بود که این را به نفع خود نمی دانستیم.

ازسوی دیگر، رهیافت واقعگرایی نوکلاسیک خود را در راه میانه بین دو جریان نظریههای ساختاری محض و سازه انگاری قرار می دهد. اما اینکه تورم بالای 40 درصد باشد و رشد هم منفی باشد یعنی رکود هم باشد، شما در سال 91 میبینید که شرایط رشدمان منهای 5.8 دهم است و از سوی دیگر، تورم ما بالای 30 درصد است، در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم در مجموع 40 درصد بود، بنابراین وضعیتی که این حد رکود و تورم با هم داشته باشد،در تاریخ 50 ساله کشور بیسابقه است؛ به غیر از سال 57 و 58 که سال انقلاب بود و شرایط خاصی بر کشور حاکم بود در 50 سال گذشته یک همچون رکود تورمی در کشور سابقه نداشته است.

حالا یک عدهای در جامعه، ممکن است به هر دلیلی شیفتهی یک تمدنی یا یک کشوری باشند؛ اما این وقتی به بدنهی مدیران انقلاب و مجموعههای انقلاب نفوذ میکند، چیز خیلی خطرناکی میشود.

بعدا که رئیس دولت شد در برههای یکباره اعلام کرد که در تولید بنزین خودکفا شدهایم؛ اما مدت زیادی نگذشت که کیفیت نازل این بنزین تولیدی، خود را در آلودگی هوای گسترده نشان داد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از استقلال کشورهای حوزه آسیای میانه با در نظر گرفتن این منطقه به عنوان یکی از اصلیترین جهت های شکستن محاصره ژئوپلیتیک و اقتصادی به دلیل سالها تقابل با غرب، همیشه به تحکیم موقعیت خود در این منطقه علاقهمند بوده است.

از این دیدگاه، تاجیکستان به دلیل مجاورت زبانی و فرهنگی با ایران، به طور سنتی یکی از بردارهای اصلی دیپلماسی ایران در منطقه است. این سرمایهگذاری در دورهای که ترکیه به دلیل کاهش ۳۰ درصدی ارزش لیر ترک در ۲ ماه گذشته، با کمبود منابع مالی خارجی جدی مواجه است، مطرح شد. این نکته نیز دور از ذهن نیست که ترکیه در صورت عادیسازی روابط خود با مصر شائبههای سیاسی را به ضرر خود ایجاد خواهد کرد.

ترکیه در طول چند سال گذشته و بالاخص بعد از بهار عربی بیش از هر زمان دیگری به استفاده از توان بالایش برای حضور در دریای سرخ، مدیترانه شرقی و بالاخص خلیجفارس روی آورده و رابطه نزدیک آنکارا، دوحه را نیز نباید از نظر دور داشت. بعضی از کشورها بدون توجه به دلایل تجاری معقول، صرفاً به خاطر واقعیتهای ژئوپلیتیک از طریق قراردادهای سواپ، نقدینگی به اقتصاد ترکیه تزریق میکنند.

ارزیابی نظری موفقیت یا شکست تحریم های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران طهمورث غلامی مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC بیان رخداد به خاطر مسئله ی هسته ای، جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر متحمل تحریم های یکجانبه و چند جانبه ای علیه خود شده است. موضعگیری آشکار علیه ترکیه در سوریه، تلاش برای آشتی دادن مجدد بشار اسد با جهان عرب و آشتی دادن رژیم صهیونیستی با جهان عرب پس از انزوای چند ده ساله تلآویو، از جمله موضوعاتی هستند که دو کشور را در مقابل هم قرار داد.

اردوغان تا چند ماه پیش امارات را مسئول همۀ حملات علیه ترکیه میدانست. ترکیه و امارات که یکدیگر را به رفتارهای خصمانه در عرصه بینالمللی و منطقه متهم میکردند، به عادیسازی روابط فی ما بین سرعت بخشیدند.

روحانی در مرداد ۹۸ درباره این تماس تلفنی گفته بود: «اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمیدادم، توافق با سختی و کندی انجام میشد.